چطور از شنوایی خود در محیط کار حفاظت نماییم؟

مطمئن ترین راه پیشگیری از کاهش شنوایی ناشی از صدا، حذف منبع سر و صدا یا کاهش سر و صدای منبع با روش های مهندسی است. اگرچه، در برخی شرایط، این اقدامات امکان پذیر نیست.قدم بعدی تغییر موقعیتهای شغلی کارگران است به نحوی که میانگین شدت مواجهه در طول شیفت کاری 8 ساعته پایینتر از حد مجاز قرار بگیرد. چنانچه این اقدامات امکان پذیر و یا موثر نبود بعنوان قدم آخر، کارگران باید از وسایل حفاظت شنوایی برای کاهش میزان صدایی که به گوش ها می‌رسد استفاده نمایند.

چه زمان باید از گوشی حفاظتی استفاده نمود؟

اگر شدت سر و صدای مواجهه یافته با فرد در محیط کار بالاتر از 85 دسی بل (A) (dBA) باشد، باید از وسایل حفاظت شنوایی استفاده شود. گوشی های حفاظت شنوایی سطح مواجهه با صدا و در نتیجه خطر افت شنوایی را کاهش می‌دهند.

برنامه کامل حفاظت شنوایی (اصول HCP)

در محل هایی که حفاظت شنوایی لازم است، باید یک برنامه کامل حفاظت شنوایی (HCP) اجراء شود. برنامه جامع حفاظت شنوایی شامل سنجش سطح صدا، مدیریت صدا، آموزش و تعلیم کارمندان، انتخاب گوشی حفاظتی مناسب، تست های ادیومتری، تعمیر و نگهداری دستگاههای مولد، بازرسی و ثبت و ارزیابی برنامه می‌شود.

انواع گوشی های حفاظت شخصی

گوشی های حفاظت شخصی 4 نوع می باشند:

1- ایرپلاگ (Ear Plag) یا توگوشی

2- نیمه ایرپلاگ (Semi-inserted Ear Plag)

3- ایرماف (Ear Muff) یا روگوشی

4- کلاه ایمنی (Helmets)

 

1- ایرپلاگ یا توگوشی (Ear Plags)

این نوع گوشی های حفاظتی در مجرای خارجی و داخل گوش قرار گرفته و آن را مسدود می‌کند. معمولاً از جنس لاستیک، فایبر گلاس های خیلی ظریف، پنبه آغشته به واکس و پلاستیک های قابل انبساط ا یا اسفنج وینیل هستند. در اشکال و اندازه های مختلفی وجود دارد و برای آن که نقش حفاظتی خوبی داشته باشد، باید کاملا سایز کانال گوش باشد و فرد پس از قرار دادن آن در گوش خود، کاهش صداها را بطور محسوس احساس نماید. این گوشی حفاظتی به طور متوسط حدود 15 تا 30 دسی بل از شدت صدا می‌کاهد.

انواع ایرپلاگ (توگوشی):

ایرپلاگ ها در سه مدل از پیش ساخته، قالب سفارشی یا شکل پذیر و دو نوع یکبار مصرف، قابل استفاده مجدد وجود دارند.

1-1- توگوشی های نوع شکل پذیر (Formable)

توگوشی های نوع شکل پذیر از مواد انعطاف پذیر (فوم، فایبرگلاس و سیلیکون) ساخته شده اند که توسط مصرف کننده شکل داده شده و در گوش قرار می‌گیرد. این نوع تو گوشی ها یک بار مصرف بوده و پس از هر بار مصرف دور انداخته می‌شوند. در موقع شکل دادن، دست ها باید تمیز باشند. اگر دست های فرد کثیف باشند اجسام خارجی می توانند به درون گوش وارد شوند.

2-1- توگوشی های نوع قالب سفارشی (Custom-molded)

این نوع ایرپلاگ ها، محفاظ های شکل پذیر از الیاف یا مواد نرمی هستند که هر فردی متناسب با مجرای گوش خود به آنها شکل داده و از آنها استفاده می کند. این محافظ های گوش یکبار مصرف هستند و نظافت بر استفاده از این مواد بسیار اهمیت دارد.

3-1- توگوشی های نوع از پیش ساخته (Pre-molded)

ماده سازنده این پلاگ ها بیشتر سیلیکون نرم، فایبرگلاس و فوم است. این تو گوشی ها در یک یا چند سایز استاندارد ساخته و طوری طراحی شده اند که متناسب با شکل ها و اندازه های مختلف مجرای گوش باشند.

مزایای ایرپلاگ ها:

  • سبک، کوچک و قابل حمل
  • در استفاده با سایر لوازم حفاظتی مثل کلاه و ماسک مزاحمتی ایجاد نمی‌کند.
  • قابل استفاده طولانی مدت در محیط های کار گرم و مرطوب
  • قابل استفاده در محیط های کاری بسته
  • در دسترس و ارزان

معایب ایرپلاگ ها:

  • جاگذاری آن در گوش زمان می‌برد و همچنین نحوه صحیح جایگذاری آن مهارت میخواهد.
  • اگر کسی دچار پارگی پرده صماخ گوش شده باشد و یا زخم و التهابی در کانال گوش خود داشته باشد، استفاده از این نوع توصیه نمیشود.
  • کسانی که دچار عفونت گوش هستند و یا گوششان ترشح دارد، نمی توانند به راحتی از ایرپلاگ استفاده کنند.
  • حفاظت کمتری نسبت به ایرماف به عمل می‌آورد.
  • دیدن و کنترل آن از راه دور سخت است.
  • کم دوام هستند

2- نیمه ایرپلاگ (Semi-inserted Ear Plag)

این گوشی ها از دو ایرپلاگ تشکیل شده اند که توسط  یک سربند سخت روی قسمت انتهایی مجرای گوش  نگه داشته شده‌اند. اثر بخشی آن مانند فرو کردن انگشت در سوراخ گوش است. نیمه ایرپلاگ ها در یک سایز طراحی شده اند و مناسب اغلب گوش ها هستند.

3- ایرماف یا رو گوشی (Ear muffs)

این گوشی های ایمنی بسیار شبیه هدفون می باشند و به طور کامل گوش را از بیرون می پوشانند و بطور متوسط حدود 15 تا 30 دسی بل از شدت صدا می‌کاهند. نکته بسیار مهم در انتخاب این نوع گوشی حفاظتی، کیفیت آن است و در صورتی که مشخصه فنی کنترل صدای آن اعلام نشده باشد و یا به تایید مراجع رسمی نرسیده باشد، ارزش حفاظتی ندارد. شامل مواد تضعیف کننده صدا و بالشتک های نرم گوش که در اطراف گوش قرار می‌گیرند ، فنجان های بیرونی سخت هستند که توسط یک سربند کنار هم نگه داشته شده اند.

مزایای ایرماف ها:

  • استفاده از ایرماف در هوای سرد، باعث گرم نگه داشتن گوش ها می‌شود.
  • قابلیت کاهش صدای آن برای همه مصرف کننده ها تقریباً یکسان است.
  • قابل استفاده برای افراد با سایز و شکل مجرای گوش متفاوت است.
  • اگر فرد به هر دلیلی دچار ترشح مایع از گوش خود باشد، به جای استفاده از توگوشی (ایرپلاگ) می تواند از ایرماف استفاده کند. با صلاحدید پزشک با پنبه جلوی ترشح گوش را بگیرد و روگوشی را روی پنبه قرار دهد.
  • فردی که دچار پارگی پرده صماخ باشد، به راحتی می تواند از ایرماف استفاده کند.
  • به راحتی گم نمی‌شود و یا از جای خود حرکت نمیکند.
  • از راه دور قابل دیدن و کنترل است.

معایب ایرماف ها:

  • افرادی که عینک به چشم می زنند و یا لوازم حفاظت فردی همانند کلاه استفاده می‌کنند، هنگام استفاده از ایرماف دچار مشکل می‌شوند.
  • حمل و نگهداری آن مشکل و قیمت آن بالاتر است.
  • موی بلند، سربند و اندازه غیر طبیعی جمجمه برکارایی حفاظ روگوشی تاثیر نامطلوب دارد.
  • استفاده از ایرماف در هوای گرم بسیار سخت است و منجر به تعریق و گرمی زیاد گوش می‌شود.

4- کلاه ایمنی محافظ گوش (Helmets)

کلاه ایمنی محافظ گوش یکی از انواع ایرماف است. در برخی مشاغل که امکان بروز صدمات مکانیکی به سر نیز وجود دارد و همچنین برای کنترل انتقال صوت از طریق جمجمه به گوش داخلی و حفاظت بافت مغز در برابر صدمات موج صوتی، برخی حفاظ های گوش به صورت کلاه ایمنی عرضه شده اند. اخیرا برای خلبان ها کلاه ایمنی ساخته اند که در آن سیستم حفاظت صوتی تعبیه شده است.

ویژگی های یک گوشی حفاظت شنوایی خوب

اگر گوش های محافظ به درستی اندازه فرد نباشد، یا اگر بطور موقت استفاده شوند یا اگر حتی برای یک مدت کوتاه استفاده نشوند، آنگاه اثر بخشی آنها در حفاظت شنوایی تا حدود زیادی کاهش می‌یابد. به منظور حفظ اثربخشی آنها، نباید آنها را دستکاری و اصلاح کرد. هندزفری های مورد استفاده برای موسیقی جایگزین مناسبی برای حفاظت شنوایی نبوده و نباید در جایی که گوشی حفاظتی برای حفاظت از شنوایی در برابر مواجهه با سر و صدا مورد نیاز است، استفاده شود.

گوشی های حفاظتی ای انتخاب نمایید که دارای ویژگیهای زیر باشند:

  • برای کار مناسب باشند. برای آگاهی از نوع گوشی مناسب با شغل خود می‌توانید با مهندسین بهداشت حرفه ای در سازمان های سلامت محیط و کار منطقه خود و یا متخصصین طب کار تماس بگیرید.
  • حفاظت کافی ایجاد نماید. اطلاعات شرکت سازنده گوشی حفاظتی را چک نمایید.
  • با سایر وسایل حفاظت شخصی مورد نیاز یا وسایل ارتباطی فرد سازگار باشد.
  • به قدری راحت باشد که به راحتی توسط کارگر مورد قبول قرار گیرد و استفاده شود.
  • برای دما و رطوبت محیط کار مناسب باشد.
  • بتواند ملزومات ارتباطی و شنیداری مناسب را فراهم نماید. (برای مثال، فرد قادر به شنیدن صدای آلارم یا زنگ خطر باشد)

توجه : برای انتخاب گوشی حافظت شنوایی مناسب باید شرایط افراد بصورت خاص بررسی شود و نمیتوان برای همه کارگران کارگاه یک نوع گوشی را پیشنهاد داد.

انتخاب محافظ شنوایی یک امر شخصی است و به فاکتورهای زیادی مانند سطح صدا، راحتی و مناسب بودن آن هم برای کارگر و هم محیط اطراف او بستگی دارد. مهمتر از همه، محافظ های شنوایی باید سطح مطلوبی از کاهش سر و صدا را فراهم نمایند. بهتر است، وقتی نیاز است از گوشی های محافظ استفاده شود، انواع مختلفی از آن فراهم باشد که بتوان به راحتی بین آنها انتخاب نمود. اگر مواجهه با صدا بصورت متناوب وجود دارد، از آنجاییکه درآوردن و دوباره وارد کردن توگوشی ها (ایرپلاگ ها) سخت است، بهتر است از محافظ های روگوشی (ایرماف) استفاده شود.

چطور متوجه شویم که یک گوشی حفاظتی تا چه اندازه مواجهه با صدا را برای کارگر کاهش می‌دهد؟

شرکت های سازنده گوشی های حفاظتی، اطلاعات مربوط به قابلیت کاهش صدای محافظ های شنوایی را با درج مقادیری به نام NNR (نرخ کاهش صدا) مشخص می‌کنند. نرخ NNR بر اساس شرایط آزمایشگاهی گزارش می‌شوند.

چطور از گوشی حفاظتی خود مراقبت نمایید؟

  • طبق دستورات سازنده گوشی عمل کنید
  • بطور منظم میزان فرسودگی گوشی محفاظ خود را چک نمایید
  • اگر بالشتک های گوشی انعطاف پذیری خود را از دست دادند، آنها را تعویض نمایید
  • اگر هدبند های گوشی موقع قرارگیری روی سر کشیده می‌شوند بطوریکه بالشتک های گوشی روی گوش ها به درستی قرار نمی‌گیرند، گوشی را عوض نمایید
  • برای تمیز کردن، اجزاء ایرماف (روگوشی) را از هم جدا نمایید
  • ایرماف ها را با آب گرم و مواد شوینده ضعیف بشویید، سپس با آب گرم آبکشی نمایید. مراقب باشید که مواد کاهش دهنده صدای داخل بالشتک گوشی خیس نشود.
  • از یک مسواک نرم برای برداشتن لایه چربی و کثیفی روی بالشتک گوشی که می‌تواند باعث سخت شدن آن شود، استفاده نمایید.
  • بالشتک گوشی را جهت خارج کردن رطوبت اضافه بفشارید و سپس آنرا روی یک سطح تمیز قرار دهید تا در مجاورت هوا خشک شود. (قبل از شستن تو گوشی ها، اول دستورالعمل شرکت سازنده آن را بخوانید تا مطمئن شوید که ایرپلاگ ها قابل شستن هستند یا نه)

نویسنده نوشته: admin

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شاید دوست داشته باشید

کاهش شنوایی شغلی: انواع، علت، علایم، درمان و پیشگیری

میلیون ها کارگر هر روزه در محل کار خود در معرض سر و صدا هستند و اگر این سر و صدای محیط کار کنترل نشود می‌تواند منجر به از دست دادن دائمی شنوایی شود. آسیب برگشت ناپذیر به شنوایی فرد در اثر صدا، یکی از رایج ترین مشکلات سلامتی است و از آنجایی که اثرات آن به مرور زمان ایجاد می‌شود، تشخیص آن دشوار است. در تمام صنایع، افت شنوایی صنعتی همچنان به عنوان یک بیماری شغلی با درگیر کردن بیشترین تعداد افراد شناخته می‌شود و حدود 75 درصد از کل ادعاهای بیماری شغلی را تشکیل می‌دهد…

بیماریهای تنفسی شغلی: علت ها، علایم، درمان و پیشگیری

بیماریهای تنفسی مختلف می تواند تحت تاثیر عوامل شغلی و غیر شغلی ایجاد شوند و کار در محیط شغلی نامناسب می تواند آنها را تشدید نماید. بیماریهای ریوی ناشی از کار در اثر مواجهات شغلی طولانی مدت با ذرات ریز داخل هوا یا محرکهای خاص ایجاد می‌شوند و می‌توانند اثرات ماندگاری داشته باشند که حتی بعد از پایان مواجهه نیز باقی بماند. مدت، شدت و تعداد دفعات مواجهه جزء عوامل موثر هستند.این بیماریها با روشهای مختلف مانند معاینه پزشک، اسپیرومتری، عکس قفسه سینه قابل تشخیص است.درمان این بیماریها سخت و بعضا غیر قابل درمان هستند اما بروز و پبشرفت آنها قابل پیشگیری است…

توصیه های تغذیه ای و رژیم های غذایی مناسب برای افراد شیفت کار

مصرف مواد غذایی مناسب میتواند به افزایش هوشیاری و کاهش خستگی فرد حین کار شبانه کمک کند و همچنین باعث افزایش کیفیت خواب فرد در زمان بعد از شیفت کاری میشود…

سایت از نگاه بالا

  • 294
  • 43
  • 442,924
  • 121,596